Elephant9 m/special guest: Reine Fiske(SE) // Kampen bistro

Musikk er sterkest når den føles fri, levende, dynamisk, suggerende og gjerne også sjokkerende. I en tid der musikk som oftest er låst til digitale verktøy, satte format og tidsrammer, er det forfriskende å være vitne til motstykket. Kampen Konsertforening er særdeles stolte over å presentere to intime konsertkvelder med et av landets mest sagnomsuste liveband Elephant9 på vår intime scene torsdag 10. og fredag 11. Januar! Sistnevnte dato tar de med seg en herremann ved navn Reine Fiske(SE) på en jamkveld så vill at den kommer til å gå inn i historiebøkene!

Reine Fiske er nok mest kjent som gitarist i Dungen, men han har lang fartstid på den svenske progscenen der han har vært et sentralt medlem i band som Landberk, Paatos og The Amazing. Samarbeidet med Elephant9 kom i stand når Reine i 2011 gjestet innspillingen av albumet "Atlantis". Siden den gang har de spilt verden rundt og laget et studioalbum sammen ved navn "Silver Mountain".

Medlemmene i Elephant9 har ellers fartstid i grupper som Bigbang, Shining, Motorpsycho, Supersilent og en rekke andre konstellasjoner. De har i denne unike sammensetningen av musikere funnet den ultimate plattformen for å speile sine mange influenser og egen musikalitet. Gjennom Torstein Lofthus sitt hasardiøse trommespill, bassist Nikolai Hængsles stramme rytmiske regi og Ståle Storløkkens kompromissløse og fargerike orgel og synth-eskapader, skaper trioen musikk som får voksne mennesker til å gi seg hen og banne i glede og tørke tårer samtidig.

Elephant 9 er ikke redde for å se bakover i tid - til perioder i musikkhistorien der stilarter møttes og ble utforsket som nye utrykk. Musikkjournalister har lett febrilsk i referansearkivene for å finne paralleller, som har blitt dratt til alt fra Tangerine Dreams harmoniske sirkulære utrykk til Jimi Hendrix kakafoniske lydcollager. John Coltrane, King Crimson, Deep Purple, Soft Machine og Fela Kuti har også blitt nevnt. Men det betyr i grunn ikke så mye, sett bort ifra at fellesnevneren for denne varierte listen med artister er at de alle har skapt musikk som har tålt tidens tann.

Bandet selv velger å fristille seg fra merkelapper, og trives isteden med å se fremover - inn i en ny kaotisk tidsalder der musikk for stadig flere nettopp er fri for historie og slitne betegnelser. Med kollektiv bevissthet og uvanlige evner inntakt koker de tre på scenen opp sitt uvanlige brygg som oppleves nytt, inkluderende og ikke minst intenst underholdende.